Zrovna se už netrápím s novým vzhledem stránek:)

Bluegrassová kapela z Trutnova a okolí

Festival "Malinkej 2011" 22. ročník
V sobotu 19. listopadu se sjeli příznivci převážně bluegrassové hudby do sálu nad hospodou ve Vlčkovicích v Podkrkonoší, kde velmi příjemné prostředí dodává festivalu, po několika letech hledání vhodného místa, velmi dobré zázemí. Pamětníci si určitě vzpomenou na ročníky které se konaly ve Vlčicích u Trutnova či ve Dvoře Králové nad Labem.
Letošní již 22.(!)ročník zahájila kapela Trautengrass z Trutnova. Moderátor večera Pavel "Brandy" Brandejs hovořil o nevděčném úkolu zahajovat festival, nicméně pro nás to byl úkol čestný a rozhodně nám to nijak nevadilo. Naopak, hrálo se dobře, před skvělým, zcela zaplněným sálem a téměř domácím publikem, došlo i na bouřlivé ovace a v přídavku zazněla i špetka swingu, což jistě nebylo od věci vzhledem k následujícímu programu.
Trautengrass

Trautengrass

foto od kamaráda Honzy Frýzla
Další porci bluegrasu pro nenasytné ucho bluegrassových posluchačů přinesla kapela zvučného jména Bluegrass Cwrkot. Parta ostřílených muzikantů nenechala nikoho na pochybách že kapelní slogan "Bluegrass musí být Cwrkot" pozbyl platnosti, naopak - šlapalo jim to velmi vkusně a bavili publikum jak muzikou, tak i různými šprýmy, někdy i taneční choreografií, uváděním mezi skladbami se blýskl "Brandy" a celé to tvořilo velmi příjemný celek, show, kterou by si rozhodně neměl nechat ujít žádný příznivce bluegrassu.
BluegrassCwrkot

BluegrassCwrkot

©garx
Tříčlená kapela, která zcela dostála svému názvu, Mafia Swing spustila, poté co se "zadrátovali" do aparátu a vyjma basisty usedli na pódiu, osvěžující porci jiného žánru. Přestože všichni muzikanti hrají v bluegrassových kapelách, zde si houslista Pepa Malina, kytarista Jakub Racek a kontrabasista Pavel Lžičař "odskočili" k jinému žánru - swingu. A odskočení to bylo velice poslouchatelné, jak instrumentální, tak i zpívané skladby potěšily. Snad jen velmi zarputilý škarohlíd nebo zatvrzelý bluegrassový tradicionalista neslyšel, kolik lze najít příbuzných hudebních prvků v obou žánrech, tedy swingu a bluegrassu.
Mafia Swing

Mafia Swing

©garx
O tom, že Malinkej je festival převážně bluegrassový nenechala na pochybách další kapela v pořadí - Fair Play Grass která přijela z Mladé Boleslavi a okolí. Repertoár mají složený převážně z "vypalovaček", které se musí "zařezávat pod kůži" snad každému příznivci progresivnějšího směru bluegrassu. Mě osobně potěšili písní "No More To Leave You Behind". Ale následovaly i další podařené kousky, jejichž výčet zde však není na místě. Klukům to rozhodně šlape čím dál líp. Prima vystoupení.
Fair Play Grass

Fair Play Grass

z Mladé Boleslavi ©garx
Příznivce Country potěšila a rozezněla sál kapela Metropolitan Country. Ortodoxnější posluchači museli "zkousnout" sadu bicích i elektrickou kytaru, byli však odměněni ryzím country stylem, zejména mě zaujal excelující multiinstrumentalista a zpěvák Zbyněk Bureš, který seděl za steel guitar. Zde je jakýkoli komentář zbytečný, proto jsem pro vaši představu našel z jejich vystoupení i odkaz na video záznam: http://www.youtube.com/watch?v=NH0CPCtUY2U
Metropolitan Co

Metropolitan Co

Metropolitan Country, Praha by ©garx
Na závěr vystoupili Poutníci z nestárnoucím Jiřím "Karasem" Polou v čele za něčím co vzdáleně připomínalo kontrabas. Tato skupina je dozajista všem příznivcům velmi známa, z jejich vystoupení jsem však měl, jak to říct kulantně, velmi protichůdné pocity. Pokusím se osvětlit. Na jedné straně jsem měl velmi dobrý pocit z precizní instrumentace všech muzikantů a ze skvělého hlasového fondu sólového zpěváka a kytaristy Kuby Bílého i z vícehlasů pěkně zazpívaných. Z čeho jsem měl míň příjemný pocit byl zvuk nástrojů, degradující jinak skvělé výkony hudebníků. Pokud pánové investovali do drahých nástrojů a snímačů tisíce dolarů, tak se to vyplatilo pouze Honzovi Mácovi, jehož nástroj měl barevný zvuk mandolíny. U ostatních to jsou zbytečně vyhozené peníze. Piezelektrokytara, kvazibanjo a levná baskytara do mých uší zněly stejně už i na Jamboree v Čáslavi, takže aparátem to není. Chápu že elektrifikace je pro kapelu, která hraje ročně přes stovku vystoupení, nutná. Na bluegrassovém festivalu by si však hudebníci měli nechat více záležet na výsledném zvuku jejich nástroje, vhledem k tomu že hrají pro poměrně náročnější publikum.

Dalším důvodem mých nepříjemných pocitů byla snaha zpěváka Jakuba Bílého napodobit v písních Roberta Křesťana. Tomu by celkem nebylo mít co za zlé, vždyť zpěvák Poutníků napodobuje svůj vzor, dřívějšího zpěváka Poutníků, navíc zpívá písničku Poutníků, takže je to v naprostém pořádku. Nebýt toho, že řádově dvacetiletý kluk zpívá jako ten současný Křesťan, řádově padesátiletý a velmi se mu to daří. A to se vším všudy! Tedy s polykáním koncovek, nesrozumitelnosti, zkracováním, zrychlenou výslovností, drmolením některých frází atd. To už nedokážu pochopit, možná se to někomu líbí, že zpívá jako starý fotr, ale mě ne, znám totiž ty písně právě v podání Roberta Křesťana ve věku a kondici v jaké je nazpíval na alba Poutníků, tedy z doby, kdy mu přes padesát rozhodně nebylo.
Poutníci

Poutníci

z Brna?:) by ©garx
I přes obě moje výtky, s kterými se nemusí nutně každý ztotožnit, měli Poutníci pěkné vystoupení a sklidili zasloužený úspěch a dlouhotrvající ovace. Došlo totiž i na nejoblíbenější poutnické skladby. O samotném závěru festivalu vám již neporeferuji, ani o jamsessionu, na který jsme s klukama z kapely čekali, jsem se bohužel už nezúčastnil, neboť poutnická "Panenka" nás definitivně vyhnala na cestu domů. Prostory sálu totiž neumožňují začít jamsession ještě v době produkce, tak nezbývá než počkat na konec všech vystoupení, což ale není na škodu, jen netrpělivci jako já včas odpadnou.:)

Můj obdiv a poděkování patří zejména hlavnímu pořadateli akce, dramaturgovi festivalu a zvukovému mistrovi v jedné osobě Antonínu "Bedovi" Šturmovi, který se svým týmem udržuje (už od roku 2000, kdy převzal pořadatelskou štafetu) tento příjemný festivalu v chodu. No a vy byste se mohli připojit. Těším se na další už 23. ročník!
Beda

Beda

Antonín "Beda" Šturm, zvukový mistr a hlavní pořádatel. ©Jan Frýzl
Poděkování patří i kamarádovi a fotografovi Janu Frýzlovi, který nafotil a zaslal fotografie, které nikdo z nás nestihl nebo neuměl vytvořit a jež některé jsem pro tento článek použil.
Fotografie jsou samozřejmě klikací
*
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one